Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Grado en Ingeniería en Sistemas de Telecomunicación / Plan de Estudios

Course Unit Description

TECHNICAL ENGLISH

Course 2024-25

  • On-site

1.Subject data

Name: TECHNICAL ENGLISH

Code: 504103005

Type: Compulsory

ECTS: 4.5

Length of subject: Per term

Semester and course: 3rd Year - First term

Speciality:

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

3.2. General curricular competences related to the subject

[CG9 ]. Ability to work in a multidisciplinary group and in a multilingual environment and to communicate, both in writing and orally, knowledge, procedures, results and ideas related to telecommunications and electronics.

3.3. Specific curricular competences related to the subject

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

[TR1 ]. Spoken and written effective communication

3.5. Subject learning outcomes

Al finalizar el programa formativo, el estudiante debe ser capaz de:
- Conocer el vocabulario técnico y académico de su especialidad; y usar, tanto oralmente como por escrito, las funciones del lenguaje asociadas al contexto técnico (profesional y académico) de su especialidad.
-Trabajar tanto en grupo como de forma autónoma, auxiliado por herramientas de autoaprendizaje.
-Incorporar estrategias propias (innovación, creatividad) a sus propias aportaciones, personales y de grupo, en las actividades propuestas por la asignatura.
-Realizar un uso correcto de las nuevas tecnologías al aprendizaje de la lengua con fines específicos.

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

En esta asignatura se trabajará la lengua inglesa en su vertiente de inglés técnico.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

1. Writing Skills / Listening and Use of English

1.- Writing:
- Summarising
- Paraphrasing
- Academic Vocabulary
- Organising Paragraphs
- Punctuation

2.- Listening and Use of English:
·Transmissions
·Satellites
·GPS
·Sensors
·IoT
·Smartphones
·Cybersecurity
·Smart cities
·Drones & Robotics




2 Communication skills

·Face-to-face group presentations

4.3. Practice syllabus

Name

Description

P1

Fibre optics

P2

Wireless

P3

Antennas

P4

Internet of Things (IoT)

P5

Networks

P6

Cellphones

P7

Satellites

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

Los contenidos del programa de teoría de la asignatura se distribuyen en dos unidades didácticas: "Technical language skills" y "Communication skills". La unidad "Technical language skills" incluye los contenidos y capacidades de inglés técnico específicos a la disciplina, mientras que la unidad "Communication skills" se centra en las competencias comunicativas.



Las unidades incluidas en el programa de teoría no siguen un orden predeterminado sino que se ajustarán al diseño concreto del curso.

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Impartición de los contenidos desglosados en el apartado correspondiente. Incide en la competencia CG9 y los resultados de aprendizaje 2, 3 y 4 (trabajo en equipo, innovación y manejo de las tecnologías al servicio del autoaprendizaje de idiomas).

Hours

26

In-class

100

Name

Class in laboratory: practical classes / internships

Description

Actividades de Roleplay basadas en materiales reales sobre los fundamentos de las telecomunicaciones, a fin de aumentar el grado de autonomía en la destreza de la expresión oral de los estudiante y con el profesor como moderador o facilitador de la actividad. Se incide en las competencias CG9 y TR1 y en los resultados de aprendizaje 1 y 2.

Hours

7

In-class

100

Name

Class in a computer classroom: practical classes / internships

Description

Actividades de Roleplay basadas en materiales reales sobre los fundamentos de las telecomunicaciones, a fin de aumentar el grado de autonomía en la destreza de la expresión oral de los estudiante y con el profesor como moderador o facilitador de la actividad. Se incide en las competencias CG9 y TR1 y en los resultados de aprendizaje 1 y 2.

Hours

7

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Desarrollo de las pruebas escritas, parciales y finales, en el aula. Se incide en la competencia TR1 y en el resultado de aprendizaje 1.

Hours

5

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

Desarrollo de las pruebas escritas, parciales y finales, en el aula. Se incide en la competencia TR1 y en el resultado de aprendizaje 1.

Hours

5

In-class

100

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Preparación de las pruebas parciales y finales, incluyendo la adquisición del vocabulario específico, el repaso de las funciones del lenguaje más importantes en el inglés de telecomunicaciones, la pronunciación y la expresión (morfosintaxis) en el registro profesional y académico de la lengua. Se incide en la competencia TR1 y el resultado de aprendizaje 1 (uso del vocabulario técnico, oralmente y por escrito).



Preparación de cada clase, la realización de los ejercicios propuestos para el portfolio y la elaboración de las pruebas orales tanto individuales como de grupo. Incide en la competencia CG9 y los resultados de aprendizaje 2, 3 y 4 (trabajo en equipo, innovación y manejo de las tecnologías al servicio del autoaprendizaje de idiomas).

Hours

85

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Final Assignment

Description and criteria

Portfolio of assignments. The portfolio of assignments includes complementary activities in grammar and vocabulary ("use of English"), writing and reading comprehension ("reading"); it accounts for 5 % of the total final mark for the course. Assessment of the development of CG9 and TR1 competences and learning outcomes 1, 2, 3 and 4.

Percentage

5 %

Name

Written and/or oral exams (assessment of theoretic and applied content and/or laboratory practice)

Description and criteria

2 mid-term exams. The purpose is to assess knowledge of writing (mid-term exam 1), use of English (mid-term exam 2) and listening (mid-term exam 2) which will be covered in the theory classes. Mid-term exam 1 contributes 20 % of the total mark for the course, while mid-term exam 2 contributes 40% of the total mark for the course. These activities allow the assessment of the

development of CG9 and TR1 competences and learning outcomes 1, 2, 3 and 4.

Percentage

60 %

Name

Interview

Description and criteria

The oral productive skill will be assessed in parallel with the summative evaluation by means of two oral tests:



1.- An oral presentation: An in-class presentation on a topic related to the field of telecommunications (15%).

2.-Oral production and interaction about the topics dealt with in the practical sessions (20%).

Aspects such as pronunciation, non-verbals, expression, interaction, and content suitability will be considered and assessed.

Percentage

35 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Final Assignment

Description and criteria

Portfolio of assignments. The portfolio of assignments includes complementary activities in grammar and vocabulary ("use of English"), writing and reading comprehension ("reading"); it accounts for 5 % of the total final mark for the course. Assessment of the development of CG9 and TR1 competences and learning outcomes 1, 2, 3 and 4.

Percentage

5 %

Name

Practical laboratory assignment

Description and criteria

Oral production and interaction about the topics dealt with in the practical sessions. CG9 competence and learning outcomes 2 and 3 are assessed.



Percentage

20 %

Name

Written and/or oral exams (assessment of theoretic and applied content and/or laboratory practice)

Description and criteria

Final exam: Use of English (20%), listening comprehension (20%) and writing (20%).

Assessment of the development of CG9 and TR1 competences and learning outcomes from 1 to 4.

Percentage

60 %

Name

Interview

Description and criteria

The oral presentation (theory) is a face-to-face activity; it accounts for 15 % of the total final grade of the course and has an impact on competences CG9 and TR1 and learning outcomes 1 and 2.

Percentage

15 %

Information

Comments

Important:

-A score of 3 out of ten is required in the assessment activities whose weight in the final score is higher than 20%.

-In order to pass the course, the lecturer may require the student to obtain a minimum grade of up to 4 out of 10 for assessment activities or parts of the course that have a weight in the final grade of 30% or more, and up to 3 points out of 10 for assessment activities that have a weight in the final higher than or equal to 20%.

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Bailey, Stephen,
Title: The essentials of academic writing for international students
Editorial: Routledge, Taylor & Francis Group,
Publication Date: 2015
ISBN: 9781138885622

Author: Bonamy, David
Title: Technical English 3 Coursebook
Editorial: Pearson
Publication Date: 2011
ISBN: 9781408229477

Author: Ibbotson, Mark
Title: Cambridge English for engineering
Editorial: Cambridge University
Publication Date: 2008
ISBN: 0521715180

Author: Powell, Mark
Title: Dynamic presentations
Editorial: Cambridge University Press
Publication Date: 2011
ISBN: 9780521150040

Author: Banks, Tim
Title: Writing for impact
Editorial: Cambridge University Press,
Publication Date: 2012
ISBN: 9781107603516

Author: Bonamy, David
Title: Technical English 4 Coursebook
Editorial: Pearson
Publication Date: 2014
ISBN: 9781408229552

Author: Bailey, Stephen
Title: Academic Writing for University Students
Editorial: ¿ Routledge
Publication Date: 2021
ISBN: 9780367445393

7.2. Supplementary bibliography

Author: Chazal, Edward de
Title: English for Academic Purposes
Editorial: university press
Publication Date: 2018
ISBN: 9780194423717

Author: Poe, Mya
Title: Learning to Communicate in Science and Engineering: Case Studies from MIT
Editorial: MIT press
Publication Date: 2010
ISBN: 9780262162470

Author: Greengard, Samuel
Title: The Internet of Things
Editorial: The Mit Press
Publication Date: 2021
ISBN: 9780262542623

Author: Halegoua, Germaine R
Title: Smart Cities
Editorial: MIT Press
Publication Date: 2020
ISBN: 9780262538053

Author: Jordan, John M.
Title: Robots
Editorial: ): MIT Press
Publication Date: 2016
ISBN: 9780262529501

Author: Bottomley, Jane
Title: Academic writing for international students of science
Editorial: Routledge
Publication Date: 2021
ISBN: 9780367632724

Author: Rau, Gerald
Title: Writing for Engineering and Science Students Staking Your Claim
Editorial: Routledge
Publication Date: 2019
ISBN: 9781138388253

Author: Wilson, Duane C.
Title: Cybersecurity
Editorial: ¿ The MIT Press
Publication Date: 2021
ISBN: 9780262542548

Author: Ceruzzi, Paul E.
Title: GPS
Editorial: The MIT Press
Publication Date: 2018
ISBN: 9780262535953

7.3. On-line resources and others

TED-ed. https://ed.ted.com/

Improve your Writing. http://www.bristol.ac.uk/arts/exercises/grammar/grammar_tutorial/index.htm


CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 53 13

direccion@etsit.upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta Directiva
    • Secretaría Académica
    • Delegación de Estudiantes
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Grado en Ciencia e Ingeniería de Datos
    • Grado en Ingeniería en Sistemas de Telecomunicación
    • Grado en Ingeniería Telemática
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Ingeniería de Telecomunicación
    • Máster Universitario en Ingeniería Telemática
    • Máster Interuniversitario en Comunicación Móvil y Contenido Digital
    • Doble Máster en Ingeniería de Telecomunicación (UPCT + Université de Lille)
    • Doble Máster de Ingeniería de Telecomunicación e Ingeniería Telemática
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Edificio Cuartel de Antigones
      Plaza del Hospital, 1
      30202 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 33 88 59
Dirección

(+34) 968 32 53 13
direccion@etsit.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo ETSIT
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena